Formarea unui grup pentru turismul de sanatate este, probabil, cel mai important pas in stabilirea unei destinații turistice de sanatate, pentru a-i spori sansele ca destinatie pentru turiști si creșterea fluxului de pacienti/turisti. Toate partile interesate de turismul de sanatate, cum ar fi autoritati publice centrale si locale, baze de tratament, spitale, medici, operatori de turism si de dezvoltare economică, hoteluri, restaurante, asezaminte culturale si altii, trebuie sa lucreze impreuna pentru a promova o imagine de inaltă calitate de servicii de sanatate si pentru a stabili o „marcă”/nume pentru destinatia respectiva.

Un grup pentru turismul de sanatate este o organizație independentă de baze de tratatment, spitale, clinici, profesionisti din domeniul medical, autoritati publice centrale si locale, operatori economici. Un grup de acest fel reprezinta interesele tuturor membrilor. Scopul unui cluster este de a promova membri si de a construi o reputatie ca avand turism de sanatate de inaltă calitate.

Atenție: actiunile colective vizate de catre membrii clusterului produc rezultate pe care membrii individuali nu sunt capabili de a le obtine de catre fiecare in parte. Inainte ca pacientii/turistii sa opteze pentru o calatorie pentru aceste destinatii, trebuie sa existe o reputatie si convingerea ca locatia are asistenta medicala de calitate extrem de ridicata, infrastructura necesara si sprijin guvernamental. Nici un membru individual nun poate face singur acest lucru.

Un cluster poate adapta si promova standarde ridicate de ingrijire medicală etice si profesionale. Aceste standarde vor trebui sa fie elaborate pe baza cerintelor medicale existente si de standardele de licentiere pentru tară, stat, comunitate sau regiune. Standardele de comercializare si obiectivele pentru grup trebuie sa fie evaluate si desemnate de entitatea corespunzatoare desemnata de grup. In cele din urma, sistemele de servicii integrate ar trebui sa se ocupe in mod corespunzator de pacienti. Aceasta inseamna ca organizatiile de turism si hoteluri si/sau centre de tratament/recuperare trebuie sa fie incorporate in grup, cu scopul de a crea retele de ingrijire sigure si fiabile. In acest fel, un cluster poate crea auto-reglementare in locatia sa pentru atingerea obiectivelor, functionand ca un sistem independent de asistenta de sanatate si turism.

 

Prezentarea Clusterului Regional Balneoturistic Transylvania

Constituit in cadrul intanirii de la Baile Tusnad, 13-14 februarie 2014, la initiativa Fundatiei Amfiteatru, a Asociatiei Clusterelor din Romania, a Organizatiei Patronale a Turismului Balnear din Romania si a Asociatiei Romane de Turism Medical, Clusterul Regional Balneoturistic Transylvania reprezinta un important pas in dezvoltarea destinatiilor turistice din regiunea Centru, sporindu-le sansele ca receptori pentru turisti, dar si pentru valorificarea superioara a potentialului economic si social.

Clusterul Regional Balneoturistic Transylvania are drept principale axe de dezvoltare:

– identificarea resurselor naturale cu valoare terapeutica;

– identificarea principalelor atractii naturale si antropice care configureaza destinatia turistica;

– definirea produselor turistice (suntem in plina economie e experientei si a produsleor imateriale, simbolice, cu valoare adaugata mare);

– cercetarea stiintifica si inovarea;

– marketingul si promovarea.

 

Constituirea clusterului a avut la baza argumente si acumulari precum:

 

– programul Amfiteatrul pentru Turismul de Sanatate, initiat de Fundatia Amfiteatru in urma cu patru ani, care a cuprins, printre altele, forumuri si conferinte nationale si internationale (ultimul la Targu-Mures, in octombrie 2013, cel mai bogat in continut si evenimente, si datorita implicarii Autoritatii Nationale pentru Turism), publicatii stiintifice, parteneriate importante (Colegiul Medicilor din Romania, institutii de invatamant superior, colaborari punctuale cu Organizatia Patronatelor din Turismul Balnear din Romania, Asociatia Turismului Medical din Romania);

– conexiuni si intalniri valoroase cu consecinte practice si proiecte valoroase. Un exemplu este infiintarea la Tusnad, in incinta Hotelului Ozone a unui centru de geriatrie, instituit din colaborarea Societatii de Turism Tusnad cu ATMR si Institutul „Ana Aslan”;

– realizarea a doua editii speciale (Perspectives on Health Tourism) ale IJRT (International Journal for Responsible Tourism), publicatie indexata in sapte baze de date internationale si prezenta in biblioteci din Europa si Asia;

– reactii concrete si eficiente ale Departamentului pentru IMM-uri, Mediul de afaceri si Turism din cadrul Ministerului Economiei si ale Autoritatii Nationale pentru Turism;

– Directiva Europeana privind asistenta medicala transfrontaliera, document ce reprezinta o provocare/sansa pentru turismul de sanatate;

– traditiile din Romania in privinta turismului de sanatate (balneo, geriatrie etc.) ce reprezinta un atu slab valorificat pe piata europeana sau mondiala;

– expertiza bogata dobandita de grupul de lucru constituit in cadrul programului nostru, ca urmare a conexarii autoritatilor publice, mediului de afaceri, mediului academic si specialistilor in sanatate si turism, a confruntarii teoriei cu practica, a dialogului concret dintre zona publica cu cea privata;

– memorandumul aprobat prin Hotarare de Guvern, privind dezvoltarea si promovarea turismului de sanatate in Romania;

– parteneriatele puternice alaturi de OPTBR, ATMR, Asociatia clusterelor din Romania, cu programe si initiative concrete, novatoare, in concordanta cu tendintele europene si mondiale, de valorificare a potentialului factorilor naturali terapeutici din tara noastra;

– prezenta clara, fara echivoc, a problematicii turismului de sanatate (medical si balneo) in Acordul de parteneriat Romania-UE, pentru perioada de programare 2014 -2020;

– seria de conferinte cu participare internationala, pe tema calitatii in turismul de sanatate, demarate de Fundatia Amfiteatru, in parteneriat cu Asociatia Romana de Turism Medical si intitulate „Destinatii de sanatate”;

– vizitele adresate medicilor de familie in principalele statiuni balneare si organizate in premiera, cu sprijinul Autoritatii Nationale pentru Turism, pentru a integra ofertele acestora intr-un proces firesc de recomandari;

– potentialul urias de resurse naturale cu valoare terapeutica ce reprezinta o sansa uriasa pentru comunitatile care le detin (spre deosebire de alte resurse minerale, a caror exploatare suscita multe polemici).

Turismul se dezvaluie ca una dintre activitatile cu dinamica mare. Pentru potentialul de crestere si ca un produs care poate fi consumat numai in loco, acest sector are un rol esential. Observand rolul sectorului turismului in competitivitatea si dezvoltarea regionala, nationala si globală, este necesar sa se studieze si sa se dezvolte modele care sunt adaptate la particularitatile sale.

 

Lasă un răspuns

Post Navigation