CONCLUZIILE FORUMULUI INTERNATIONAL PENTRU TURISMUL DE SANATATE, EDITIA VII, BUCURESTI 18 – 20 NOIEMBRIE 2015

Lucrarile prezentate in cadrul celei de-a VII-a editii a Forumului International pentru Turismul de Sanatate s-au focusat pe identificarea avantajelor competitive pe care Romania, ca destinatie de turism de sanatate, le detine in contextul Directivei 2011/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2011. Discutiile s-au centrat in jurul calitatii, ca aspect esential pentru cresterea competitivitatii serviciilor de turism de sanatate autohtone in mediul international, dar si pe aspecte concrete privind exportul serviciilor de sanatate. Au fost expuse elementele pe care Romania trebuie sa se bazeze pentru a deveni o noua destinatie de turism de sanatate, dar si domeniile/nisele medicale competitive pe plan international. Nu au lipsit din cadrul prezentarilor nici exemplele de bune practici in domeniul managementului calitatii si turismului medical.

Editia a VII-a a Forumului International pentru Turismul de Sanatate a reunit reprezentanti ai autoritatilor publice din Romania (Autoritatea Nationala pentru Turism, Autoritatea Nationala de Management al Calitatii in Sanatate, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Externe, Ambasada Muntenegru), ai organismelor internationale, specialist romani si straini, exponenti importanti din domeniul sanatatii si turismului din state precum Muntenegru, Marea Britanie, Grecia, SUA, Italia, Ungaria, Ucraina, Romania, reprezentati ai unitatilor medicale, prescriptori si ong-uri din mediul international, agentii de turism, mass- media etc. Salutam prezenta in cadrul evenimentului a dnei Diana Loreta Paun – Consilier de stat, Presedintia Romaniei.

Aceasta editie a fost organizata si cu sprijinul Autoritatii Nationale pentru Turism, sub egida Autoritatii Nationale de Management al Calitatii in Sanatate si a Clusterului Medical Sanatate Romania.

Forumul International pentru Turismul de Sanatate si-a propus sa faciliteze schimbul de expertiza profesional–stiintifica din domeniu, subliniind faptul ca Romania poate fi o destinatie de turism medical in conditiile alinierii la standardele de calitate nationale si internationale. In acest sens, o atentie deosebita a fost acordata procesului de creare a unui nou produs turistic de profil si recomandarilor aduse de expertii straini, Romaniei – o noua destinatie de turism de sanatate.

Cateva dintre elementele esentiale discutate in cadrul forumului sunt precizate mai jos:

  • Directiva 2011/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2011 reprezinta o oportunitate pentru intreg sistemul sanitar european, atat din perspectiva medicilor si furnizorilor de servicii medicale cat si din perspectiva pacientului. Documentul creaza un cadru european pentru implementarea drepturilor pacientilor (dreptul de a beneficia de servicii medicale oriunde in Europa, beneficiind de decontarea serviciilor medicale, dreptul de a beneficia de servicii medicale de calitate etc.), faciliteaza accesul la informatie prin intermediul punctelor de contact;
  • Chiar daca Directiva UE creaza oportunitati pentru statele membre exista si bariere in implementarea acesteia, atat din perspectiva pacientilor (teama de necunoscut, constientizarea redusa a drepturilor, lipsa de informatie sau calitatea informatiei etc.), cat si a furnizorilor de servicii si a statelor (implementare practica greoaie, grad redus de constientizare a opotunitatilor create, lipsa unui cadru legislativ national care sa stabileasca clar procedurile de implementare, confuzie in randul furnizorilor de servicii medicale, lipsa parteneriatului in domeniu etc.)
  • Daca pentru statele din vestul Europei Directiva UE poate fi considerata o povara, pentru statele din Est poate fi o oportunitate majora. Acestea pot oferi servicii medicale competitive din punct de vedere calitativ, la un pret mult mai mic si cu un timp de raspuns mult mai redus (lipsa listelor de asteptare).
  • Principala problema aparuta in demersul de valorificare a acestei oportunitati o reprezinta increderea pacientilor in calitatea serviciilor medicale din statele din estul Europei si, implicit, si Romania. Castigarea increderii presupune alinierea standardelor nationale la standardele internationale. Asigurarea aceluiasi nivel de calitate la un pret mai mic reprezinta un avantaj competitiv major al destinatiei de turism medical Romania.
  • Cifrele obtinute in urma cercetarilor la nivel european reflecta un nivel redus al increderii pacientilor in siguranta actului medical dar si motivele acestei neincrederi:
  • In prezent in Europa mor 110000 de pacienti / an (aprox. 8 – 12% din pacienti) datorita infectiilor associate actului medical.
  • 53% dintre pacienti considera ca siguranta este o problema a sistemului sanitar si ca pot avea de suferit de pe urma ingrijirilor medicale.
  • Nu exista o metodologie de monitorizare a erorilor si a efectelor adverse asociate actelor medicale.
  • Siguranta este o prioritate pentru pacient si trebuie sa fie o prioritate si pentru furnizorii de servicii medicale, terti platitori, guvern.
  • Nu trebuie sa existe diferente in privinta calitatii si sigurantei serviciilor, intre diferite locatii care ofera servicii medicale si intre diferite categorii de servicii de sanatate.
  • Asigurarea calitatii si sigurantei implica standarde, evaluare si acreditare.
  • Calitatea se refera la intreaga organizatie de ingrijiri nu doar la componente separate ale acesteia (medic de familie, ambulator, recuperare, ingrijiri la domiciliu, psiholog, finantator servicii medicale, organizatorul sistemului medical, servicii conexe) iar pacientul trebuie sa se afle in centrul atentiei sistemului.
  • In contextual asigurarii calitatii si sigurantei pacientului, cercetarea stiintifica si educatia (inclusiv formarea si perfectionarea continua a cadrelor medicale) reprezinta un element cheie in asigurare competitivitatii in mediul international.
  • In Romania exista domenii medicale de interes pentru pacientii internationali atat din prisma calitatii serviciilor medicale, cat si din perspectiva timpului de raspuns la solicitarile pacientilor si a preturilor. Pot fi enumerate: chirurgina bariatrica, ortopedia, chirurgia estetica, stomatologia etc.
  • Turismul medical este o industrie în curs de dezvoltare la nivel mondial, cu o serie de elemente cheie ce vin în sprijinul dezvoltării intereselor comerciale, cum ar fi: brokeri, furnizori de asistență medicală, site-uri web, conferințe şi mass-media.
  • Ritmul anual de creștere a piețelor de turism medical din lume este apreciat la 20-25%, în anul 2014 piața fiind estimată la 439 miliarde $
  • Cetățenii altor state membre ale Uniunii Europene care vizitează România, pot beneficia de servicii publice de îngrijire a sănătății numai dacă posedă un Card de Asigurări de Sănătate European, eliberat de țara din care provin.
  • In cadrul Strategiei Nationale 2020 sănătatea se regăsește între cele 11 teme majore de dezbatere și consens național din cadrul programului „România Lucrului Bine Făcut”.
  • Dezvoltarea rețelelor europene de centre de referință (Punctul Național de Contact pentru asistenta transfrontaliera) poate fi o solutie pentru conectarea la mediul de sanatate international.
  • Turismul medical ar putea fi nișa care ar relansa incoming-ul în Romania.
  • Conturarea unei noi destinatii de turism medical este un proces de durata, ce presupune parcurgerea catorva etape:
    • Analiza punctelor forte si a punctelor slabe si cu stabilirea elementelor de competitivitate (avantajelor competitive) in raport cu alte detinatii similare.
    • Cunoasterea modului in care pacientii percep destinatia este deasemeni un element cheie in procesul de creare a brand-ului. Avem sau nu o reputatie pe plan international?
    • Stabilirea serviciilor medicale care pot fi oferite in conformitate cu tendintele identificate pe plan international. Exista servicii pe care le putem oferi si sunt cerute la nivel European / international ?
    • Definirea produsului (mixul de servicii medicale integrate) oferit
    • Identificarea acelor servicii pe care nu le putem oferi. O oferta nestructurata cu un numar mare de servicii nu este o recomandare.
    • Identificarea pietelor tinta si stabilirea clara a criteriilor de selectie a acestor piete
    • Elaborarea mesajelor care vor fi transmise catre pacientii din pietele identificate
    • Realizarea planului de actiune: stabilirea obiectivelor, alegerea modalitatilor de atingere a obiectivelor, planificarea resurselor (inclusiv de timp)
    • Alegerea si desemnarea organizatiilor de reprezentare. Crearea unei noi destinatii de turism de sanatate are la baza parteneriatul intre actorii implicati si reprezentarea de catre o entitate unanim stabilita (asociatie, cluster etc.)
    • Implementarea planului si comunicarea mesajelor
    • Monitorizarea si evaluarea rezultatelor
  • Modalitati / canale de promovare a destinatiei / produsului de turism de sanatate :targuri internationale, parteneriate interguvernamentale, parteneriate stabilite cu ambasade sau reprezentante oficiale, parteneriate stabilite intre furnizori de servicii medicale, relatii publice, promovare in mediul online, recomandari.
  • Clusterul reprezinta o solutie pentru exportul de servicii medicale. Clusterele pot functiona ca entitati de reprezentare in mediul international, contribuind la crearea brand-ului destinatiei de turism de sanatate.
  • Clusterul poate fi si o solutie pentru atragerea de finantari nationale sau europene in domeniul sanatatii. Finantarile pot viza atat clusterul ca entitate constituita pe baza parteneriatului membrilor, cat si individual membrii clusterului.

Rezultate obtinute in urma editiei a VII a Forumului International pentru Turismul de Sanatate:

  • Acorduri de cooperare intre Romania si Muntenegru
  • Acord pentru constituirea Clusterului Balcanic pentru Turismul de Sanatate
  • Desfasurarea de vizite ale formatorilor de opinie (romani si straini) in unitati medicale si baze de tratament din Romania
  • Editarea unei editii speciale dedicate turismului de sanatate a jurnalului stiintific International Journal for Responsible Tourism – Perspectives on health tourism
  • Prezentarea ultimelor noutati in domeniu (cercetari, investitii si tendinte)
  • Selectarea de propuneri privind centrele de excelenta in sanatate