Lucrarile prezentate in cadrul celei de-a V-a editii a Forumului International pentru Turismul de Sanatate s-au focusat pe tematica calitatii in sistemul medical si, implicit, in turismul medical, in relatie cu consecintele Directivei 2011/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2011, abordand, totodata, teme legate de managementul pacientului si marketingul serviciilor medicale.
In cadrul evenimentului au fost dezbatute teme de interes major pentru dezvoltarea turismului medical, precum importanta medicinii centrate pe pacient sau rolul parteneriatelor transfrontaliere in promovarea destinatiilor de turism medical. S-a acordat o atentie deosebita promovarii Romaniei ca destinatie de turism medical si au fost aduse in atentia participantilor domeniile de excelenta.
Editia a V-a a Forumului International pentru Turismul de Sanatate a reunit specialisti romani si din strainatate, reprezentanti ai autoritatilor publice (Ministerul Economiei – Departamentul pentru IMM-uri, Mediul de Afaceri si Turism, Comisia Nationala de Acreditare a Spitalelor, Autoritatea Nationala pentru Turism, Primaria Orasului Busteni, Ambasada Muntenegrului in Romania), medici specialisti, medici de familie, cadre didactice universitare si cercetatori stiintifici, conducatori ai unor organizatii de prestigiu (Colegiul Medicilor din Romania, Asociatia Turismului Medical din Romania), agentii de turism, manageri si promotori ai domeniului. Semnalam prezenta in cadrul evenimentului a doamnei Claudia Mika – Managing Director, Temos Worldwide, a domnului Siddharth Saha – Research Manager, Frost & Sullivan, a specialistilor din tari precum Turcia, Ungaria, Austria, Germania, Albania si Muntenegru.
Aceasta editie a fost organizata in colaborare cu Autoritatea Nationala pentru Turism si s-a desfasurat sub egida Clusterului Medical Sanatate Romania.
In cadrul evenimentului a fost evidentiat potentialulul profesional si tehnic din domeniul medical romanesc, cu exemplificari, privind investitiile si expertiza, din cadrul unitatilor medicale apartinand membrilor Clusterului Medical ”Sanatate Romania” .
Prezentarile si dezbaterile din cadrul evenimentului au subliniat faptul ca Romania are investitii private si specialisti in domeniul medical la nivel europrean, iar centrele de excelenta prezentate reprezinta realizari de exceptie ale ultimilor ani. Domeniul (incluzand si cercetarea) este intr-o dinamica vizibila.
Prezentarile si debaterile s-au axat pe solutii. Romania se confrunta cu probleme deloc simple. O agenda publica si mediatica destul de neclara, influentata indeosebi de starile si faptele negative, produce confuzie si, cu siguranta, nu face bine sistemului de sanatate roamanesc, care are realizari notabile si foarte multe resurse.
Cand vorbim de sistemul de sanatate romanesc nu ar trebui sa opunem si sa etichetam simplist cele doua axe, pe care acesta functioneaza: publica si privata. Dimpotriva, ar trebui sa cautam complementaritatea lor, solutiile cele mai adecvate pacientilor, in ultima instanta.
Schimbarile sociale generale, efectele integrarii europene si ale globalizarii nu sunt doar vorbe goale cand vorbim de sanatate. Directiva 2011/24/UE a Parlamentului si Comisiei Europene, liberalizeaza piata medicala europeana. Cu alte cuvinte, un pacient se poate trata in orice tara din UE. Pentru Romania, aceasta directiva inseamna doua lucruri: fie reusim sa mentinem pacientii din tara si sa atragem pacienti din state membre UE, fie vor fi paltite tratamentele cetatenilor romani care vor alege sa se trateze in strainatate (marketingul clinicilor straine e activ, ca sa nu spunem agresiv), in conditiile in care specialistii romani, dar si investitiile, inclusiv private , situeaza Romania pe harta competitorilor europeni importanti.
Asadar, suntem intr-o situatie complexa si deseori derutanta pentru decidenti si pacienti deopotriva.
Clusterul Medical „Sanatate Romania” a lansat un program profesional pe aceste teme, cu scopul declarat de a sprijini pe cei care doresc sa fie mai bine informati, pacienti si specialisti. Programul nu trebuie inteles ca punand intr-o relatie simplista, nepotrivita, zona publica cu cea privata din sistemul de sanatate. Se cauta, in primul rand, solutiile cele mai adecvate. Insasi infiintarea Clusterului Medical „Sanatate Romania” a pornit de la aceasta premiza.
Toata lumea este de acord ca sunt multe de facut in sistemul de sanatate. Tema este fierbinte pentru societate, importanta si sensibila pentru populatie, mereu actuala si, probabil, fara raspunsuri definitive. Pana la urma, scopul fundamental al oricarui sistem de sanatate este sa raspunda adecvat nevoilor concrete ale pacientilor. Este de dorit ca politicile publice ale domeniului sa fie bine articulate, predictibile, fara sa depinda – in datele fundamentale – de conjuncturi.
Evenimentul a consolidat expertiza programului initiat in urma cu trei ani de Fundatia Amfiteatru si Colegiul Medicilor din Romania. Forumul a cautat sa raspunda cu solutii profesionale si stiintifice la provocarile prezentului, pentru acest domeniu, aflat intr-o dinamica fara precedent, din care mentionam:
- Accesul limitat al pacientilor la servicii medicale de calitate ca urmare a lipsei de informatii complete si corecte, atitudinea personalului furnizorului, constrangeri privind reglementarile din domeniu;
- Problemele cu care se confrunta furnizorii de servicii medicale, probleme de natura economica (legate in special de conectarea in proportie mare la asigurarile de stat resimtindu-se nevoia identificarii unor alte surse de finantare) socio-umana (nivelul de pregatire continua a resursei umane) sau legale (aspecte legate de siguranta pacientului si asumarea raspunderii);
- Mecanismele pietei concurentiale care impun concentrarea atentiei asupra raportului calitate/pret si eliminarea costurilor non-calitatii;
In acest context, o atentie deosebita trebuie acordata managementului pacientului si cresterii capacitatii de adaptare a ofertei de servicii medicale la nevoile acestuia. Colaborarea si schimbul de informatii reprezinta, de asemenea, premise ale dezvoltarii serviciilor medicale si a turismului medical. Astfel, in cadrul editiei a V-a a Forumului International pentru Turismul de Sanatate discutiile au fost centrate pe relatia sistemului de sanatate subliniind urmatoarele:
- Nu exista pacient local sau strain, exista pacient pur si simplu! Cel care vine din alta localitate este deja in perimetrul turismului medical, prin nevoia de servicii conexe actului medical propriu-zis. In plus, s-a evidentiat nevoia managementului integrat al pacientului in general si a abordarii multidisciplinare.
- Indiferent de provenienta pacientului, in epoca mobilitatii si accesului fara precedent la informare, calitatea (cu tot ce presupune acest concept) devine un reper de baza. De asemenea, certificarile independente nu vor mai putea fi ocolite
- Dezvoltarea retelelor bazate pe colaborarea competitiva este un demers initiat prin infiintarea Clusterului Medical „Sanatate Romania”. A fost astfel constituit un grup de lucru, bazat pe increderea partenerilor inainte de a fi o organizatie rigida, deschis deopotriva unitatilor medicale si specialistilor care sunt de acord cu standardele de calitate inalte in domeniul serviciilor de sanatate. =
Au fost identificate urmatoarele solutii, avand la baza recunoasterea oportunitatii dezvoltarii turismului medical in Romania si promovarea domeniilor de excelenta identificate:
- Dezvoltarea turismului medical prin intermediul colaborarilor la nivel international si a parteneriatelor strategice, in vederea asigurarii unui management eficient al pacientului. In vederea dezvoltarii turismului medical se impune crearea si consolidarea unor structuri specializate/ nisate, care sa vina in intampinarea nevoilor reale ale pacientilor, prin pachete integrate de servicii specifice.
- Dezvoltarea serviciilor medicale presupune colaborarea dintre echipa din tara de origine (care va asigura serviciile de pregatire, preinterventie si calatorie, dar si post tratamentul si follow-up-ul) si cea din tara de destinatia (apartinand furnizorului de servicii medicale);
- Siguranta pacientului reprezinta elementul central in serviciile de turism medical. Certificarea internationala poate fi o solutie in vederea cresterii increderii pacientului in serviciile oferite de furnizorul in cauza.
- Managementul pacientului reprezinta elementul esential in asigurarea calitatii serviciilor de turism medical. Acesta are la baza colaborari intre statul de provenienta si cel de destinatie (furnizori de servicii medicale din statele respective). In acest sens ciclul de management al pacientului presupune identificarea asteptarilor acestuia, evaluarea acestora in vederea planificarii (planul de tratament individualizat), accesarea serviciilor medicale, evaluarea rezultatelor si follow-up-ul.
- Personalizarea ofertei de servicii medicale, ca urmare a necesitatii adaptarii la cerintele pietei concurentiale, impune cunoasterea si intelegerea mutatiilor produse la nivelul profilului pacientului. Pacientul actual nu mai are incredere nestirbita in medic, ci prima reactie la aparitia unei probleme de sanatate este aceea de a se documenta, iar mediul cel mai la indemana este internetul. Situatia poate impune, de asemenea, si nevoia de informare/documentare continua a resursei umane din sistemul medical, in cadrul evenimentelor profesionale (conferinte, seminarii, cursuri de formare) ce faciliteaza schimbul de experienta national si international.
- Promovarea Romaniei ca destinatie de turism medical trebuie sa porneasca de la domeniile competitive.
- Cele mai eficiente modalitati de promovare sunt promovarea pe internet si recomandarile. In cazul promovarii online metodele de promovare trebuie insa sa se axeze pe continut si cuvinte-cheie, nu doar pe design-ul site-ului). Comunicarea prin imagini in mediul online reprezinta, totodata, o varianta eficienta de promovare. Recomandarile si testimonialele reprezinta cea mai importanta sursa de pacienti, fapt care subliniaza necesitatea unor servicii de calitate si adaptate nevoilor reale si personale ale pacientului.
- Atractivitatea destinatiei medicale reprezinta elementul-cheie in dezvoltarea turismului medical. In acest sens, este necesara identificarea avantajele competitive ale destinatiei si a pietelor-tinta (punctele forte, domeniile de excelenta pentru care exista nevoi si cerere la nivel international, si care nu pot fi satisfacute la un raport calitate/pret mai bun in alte destinatii sau pentru care exista un acces limitat, din cauza unor impedimente precum listele de asteptare etc.).
- Prezenta operatorilor de servicii medicale din tara noastra la evenimentele internationale trebuie sprijinita, avand in vedere capacitatea sistemului de sanatate romanesc de a se impune ca un exportator de servicii important.
Editia a a V-a a FITS a evidentiat importanta efectului de sinergie in materie de expertiza si solutii. Clusterul este un grup de lucru deschis, cu structura moderna, flexibila, acesibila. Este, probabil, cea mai adecvata solutie a momentului pentru colaborarea orientata spre rezultate (pacient). Deosebit de importanta a fost prezenta medicilor de familie si, mai ales, accesul lor la ultimele realizari din domeniul sananatii. Paralel cu dezvoltarea in tara a programelor noastre, urmatorii pasi vizeaza implicarea clusterului in prezenta la evenimente si targuri internationale, de promovare a serviciilor. Una dintre preocupari este de a gasi formule si mecanisme lucrative pentru servicii integrate, pe tipuri de programe sau de probleme. Este de dorit sa fie sprijinita dezvoltarea unor organizatii care sa furnizeze servicii integrate, personalizate, cu aportul deopotriva al medicilor de familie si unitatilor medicale (inclusiv cele de varf). Sanatatea nu poate fi tratata (doar) ca industrie. Avem in vedere crearea unei retele, formata din unitati de acest tip, bazata pe finantare europeana. Dar cel mai important este sa putem genera solutiile si expertiza pentru cresterea reputatiei sistemului de sanatate in general, si a increderii din partea pacientilor din tara si din strainatate.
Participantii la eveniment au concluzionat ca exista domenii de nisa si centre de excelenta care pot oferi servicii medicale de calitate la rigorile mediului international, insa este necesara promovarea integrata a acestora pe baza parteneriatului dintre principalii actori din domeniu. Cresterea increderii in Romania ca destinatie de sanatate reprezinta principalul obiectiv al eforturilor comune de promovare in mediul international.
Au fost apreciate eforturile organizatorilor de a crea conexiuni intre autoritatile publice si mediul privat pe de o parte, intre teorie si practica, pe de alta parte.